berättelsen om Thailand 2010-2011




Hela resan började med att vi landade i Phuket. Vi tog sedan Taxi till Khao lak. Dem första två dygnen bodde vi bot FX Hotell. Super fint ställe. De två dagarna tillbringade vi på stranden och kvällen nr. 2 åkte vi till huset där vi skulle bo. Khao lak Home Place hette stället. Vi åkte dit för att träffa ägarna. ”pappas kompis” De gick igenom lite saker och så. Sedan åkte vi in mot city för en liten middag tillsammans.

Resten av veckorna bodde vi då i det här huset som ni ser på bilderna. De var 5 hus bredvid varandra. I dem 5 huset bodde svenskar och delade på en pool. Dag nummer två hade vi alla grannar en grill fest.  Jätte trevligt. Fett lära känna en massa nytt folk och höra deras resa. Band annat en familj som sålde gård, hund, häst och rubbet för att bara bo ETT år i Thailand.  Lite roligt att folk är så vågade att göra de tycker jag. Då min familj aldrig skulle göra så.

Under dessa veckor har vi då tillbringat mycket tid på stranden. Vi har hunnit besöka nästan alla ständer som finns längst med Khao lak. En dag bestämde vi oss för att besöka en strand lite norr om oss. Beskrivning i boken löd så här: Lång och smal grusväg. Men värt att åka när man kommer fram. Och eftersom att vi bara har åkt med moppe över allt så tänkte vi att vi klarar det! Så vi tog mopparna. Körde lite fel innan vi hittade vägen. Först möter vi på ett par Elefanter på vägen. Då vi passerade en Elefant tracking.  Men efter några meter kom i fram till ett par vilda vatten bufflar. Dom är tydligen större än vad jag trodde. Dessa ska vi då förbi och det gällde att göra fort för dessa vatten bufflar höll på att spetsa oss med hornen då de drog ner huvudet.. Men jag hängde på gasen så hjärtat i halsgropen hade jag nog ända tills vi skulle åka hem. Tänk om vi möter på dem igen. Men det gjorde vi inte som tur var!!

Julafton tillbringade vi på våran favorit ställe på stranden. Det var en buffé med lite Katoij show (transer). Dock hade vi förväntat oss bättre. Men så kan det bli ibland.

Under Nyår tillbringade vi med alla grannar på en jätte fin resturang vid stranden. Chong Fah . Åt en massa mat och tror vi var klara med maten runt 11 på kvällen. Då började sedan alla raketer. Jag har aldrig sätt såna raketer förut. Thailändarna är ju mycket kända för deras fyrverkerier. De är det dom älskar mest! Efter det drog vi mot en bar. Våran familj och en annan familj drog till en bar som heter Su. Andersson. En svensk och en Thaiare som har en bar. Dom nämligen bor i vårt område så vi fick svenskt kaffe med grädde och amerikansk pannkaka <3 Sedan for vi hem runt halv 3 tiden.

Sedan flöt det på bra med shopping och bad och sol tills veckan ut. 2 Kvällar innan vi då skulle åka hem.  Jag och min syster hade precis gått och lagt oss i sängen. Vi läste en varsin tidning. Då smäller denna bomb eller liknade ner precis utanför mitt och Fannys rum. Min första tanke var, Nu gick världen under! Jag och Fanny reser oss upp och skriker. Jag kände hur varm och obehagligt det var när smällen slog ner och hela huset skaka till. Men vi alla reser oss upp och vi ser hur en thailändare åker iväg på moppe utanför huset. Vi går ut och det visade sig att grannarna bredvid oss hade stått ute och rökt och tyckte det kom från mitt och Fannys rum. Kevin och Roffe tog en sväng runt i området och skulle kolla om det var någon gasol eller nått eller om det var något som hade sprängt. Men det var ingen som hade hört nått. Det var bara i 5 svenskar som hade hört. Det fanns inget spår av nått. Så vi misstänkte mest att det var en hemmagjord luftbomb eller nått eftersom att det var dagen efter nyår och dem leker och fixar och trixar själva med raketer så nått bus var det säkert! Men riktigt skraj vart jag!

Det vart det. Svarar på Frågor om ni undrar nått!